Thursday 29 May 2014

Resepi Buttercream Icing

Assalamualaikum...


Last week aku outstation dekat Kedah...jauh nun di utagha sana nun kat Guaq Chempedak....dekat2 dengan Gunung Jerai. Macam biasalakan aku ni keje nak educate usahawan2 kat luaq sana suh melabur dalam saham khas bumiputera MITI...haha.... Tujuan aku nak bagi orang-orang bumiputera semua kaya2....:D...baik kan niat aku....kihkih...

Cupcake masa aku tunang lu...
Entri aku ni takdak kena mengena dengan Saham....kalau nak tau pasal Peruntukan Saham Khas Bumiputera MITI...nanti time aku reja....korang tanya...kihkih...Arini aku nak kongsi ngan korang resepi buttercream icing.... Actually, masa outstation ritu, ada booth daripada Kolej Komuniti Jerai....so kat booth ni dia ajar macam  mana nak deco cupcake....so....memandangkan booth dia dekat ngan booth aku....so pas keje kat booth aku setel....aku p la menyebok kat booth tu nak blaja deco cupcake...so sambil aku deco....sambil tu gak aku sebok tanya resepi dia....sebab dulu aku penah buat buttercream untuk deco cupcake time tunang aku dula....hahaha....sah2 la kan buttercream time tu x menjadi....ngehngeh...

Ni ha resepi dia..

Bahan yang diperlukan
250 g shortening
125 g krimwell
125 gula icing
esen vanilla 
pewarna 

Semua bahan2 ni korang leh dapat kat kedai cake...takpun g je kat Giant, Aeon Big or Jusco AEON or memana la beli....g kat bahagian cake...gerenti ader... cara dia senang jerk.... amik pemutar cake tuh...
  1. korang putarkan shortening ngan krimwell sampai kembang....erm...aggaaran nak kembang dalam 5 minit kot...
  2. Pehtu masukkan gula icing yang korang dah ayakkan...make sure gula tu diayak....sebab kalau tak nant jadi berketul2....hahha....terjadi masa aku buat buttercream mula2 dulu....nampak sangat pemalas ya robbi time tuh kan...
  3. Lepas letak gula....amik esen vanilla....yg  ni korang agak-agak ler nak letak berapa titik..putar balik sampai sebati n kembang yer....
  4. Lepas siap...korang asing2 kan dalam bekas comel-comel untuk letak pewarna ikot kesesuaian korang. Kacau2 skit bagi pewarna rata.
  5. Siap tu...korang masukkan la dalam piping beg...pehtu paipkan ke cake ikot suke hati korang
Senang kan kan nak buat dia...bahan pun xda la mahal sangat....ni antara cupcake yang aku dah deko ritu...maafla yer....x berapa comei aku buat....maklumla....first time blajor buat munge2 ni semua....hahah



Yang atas kiri kaler pink tu ...actually nak buat bunga ros...tp entah jadi munge apa ntah...phtu hijau tu...nak buat macam cactus....okla....yg ni...pehtu yg kaler kuning tu....bunga matahari...last skali biru tu.....actually aku da malas nak buat....so aku paipkan aja ala2 kuih semperit....


semangat aku nak buat bunga ros tuh...
Tgk akak kat booth semangat tunjuk kat aku cara nak buat...



Psst psst : Nak kena beli set piping dia...nant time rayo leh aku buat kan 




2 comments:

  1. Homemade cakes for raya.. menarik2

    ReplyDelete
  2. matahari dgn ala-ala semperit tu lawo...! selamat mendecorate la kek ya..hehe..

    ReplyDelete